torsdag 16 april 2015

Pyssel o diverse...

I höstas ringde en bekant till min syster mig och berättade att hennes son hade en moped som inte gick och undrade om jag ville försöka få igång den... Jag kan alltid kika på'n svarade jag o de levererade åkdonet ner till verkstan.
Det första jag tänkte var att maken till ful moped hade jag aldrig sett, den kan ju ingen vilja åka på,  men höll mina tankar för mig själv ;-)  En tid förflöt och jag skred till verket. Kolla bilderna...


Framskärmen och den märkliga kåpan med framlyset i slet jag raskt bort.
Gaffeln var dessutom knäppt så min polare Eilar förbarmade sig över den.

 Trist i det här stadiet men snart på G...

 Så där, typ. Fick ett högre styre av en kompis.

 En annan polare hade både bak- o framlyse till övers...

 Och polaren Devil sponsrade med smakfull pinstriping som blev pricken över i't

Fick även hjälp med att faktiskt få igång moppen också, jag menar, vad vet jag om motorer :-) Hur som helst, lackade om styre, gaffel o lite annat mattsvart, monterade ihop allt och igår kväll kom de o hämtade moppen, helt ovetandes om mitt tilltag, haha. Var faktiskt aningen nervös. Grabben kunde ju bli missnöjd men oron var obefogad. Hur nöjd o glad som helst. Kul, och tack till alla som hjälpte till :-)

Mer då...? Jo, har ju en del skräp o prylar liggandes och trots att jag inte har mycket belysning hemma så är jag lite torsk på just belysning och lampor, gärna med Industridesign i åtanke och även Steampunk. Hur som helst, köpte några coola glödlampor och kablar, rotade runt lite på jobbet och så här blev det :-)
En rund flaska med nästan likadan form som klotlampan. Hålet gjorde jag genom att maska med 
silvertejp, skära ut en liten cirkel för att sen blästra upp ett hål. Det går faktiskt på få minuter en dylik operation.
Träklossen fick åka blästermaskin ett tag innan jag fräste upp ett hål för lamphållaren. Borrade ett genomgående hål och det som knappt syns på träklossen är några väääldigt rostiga plåtbitar jag hade liggandes, jag menar, har inte alla det, haha... Men när de rostat lite så kommer de synas bättre är tanken... 

 40watts klotlampa...

 60watts päronformad lampa...

Ser helt okej ut, är hyfsat säkra och de blir inte speciellt varma heller. Har en del andra ideer också men bilen, projektet ska få lite uppmärksamhet nu.

Har förresten även ett boktips. Läste boken Ghostman av Roger Hobbs. En riktig nagelbitare tyckte jag så den rekomenderas varmt. Kika här: http://www.adlibris.com/se/bok/ghostman-9789187301438

Nått mer...? Jo, hörde av en slump en jäkla skön låt på radion av Darin. De som känner mig vet ju att Rolling Stones, ACDC, ZZ Top och liknande är bäst men det var så otroligt skön känsla i den låten så det blir Dagens låt. Darin's Ta mig tillbaka... https://youtu.be/0HreRkBWwzk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar