torsdag 7 maj 2015

Period perfect...

Tänkte mest svamla idag om ett ämne som är kärt och det är nämligen Period perfect, eller Tidskorrekt på svenska. När man som jag bygger en bil och vill hålla sig till en viss tidsperiod så blir det lite noga att man ( jag ) håller mig inom den perioden, så att bygget blir tidskorrekt. Ni hajar?
Men så tänker jag såhär. Om en hen ( politiskt korrekt ;-) ) skulle bygga en bil på säg 40-talet så finns det såklart inga nyare än delar tillverkade på 40-talet vilket betyder att tex ett par teleskopstötdämpare går fetbort på en -32, om hen är tidskorrekt vill säga eller...? Såvitt jag vet så kom teleskåpisarna i början på 50-talet men å andra sidan, ifall de första dök upp i slutet på 40-talet så går det alldeles utmärkt att använda de. Tror att många jublade o bytte tvärt bort de saggiga gamla Houdailledämparna eller ännu värre ett par gamla friktionsdämpare.  Är helt övertygad om att det gick till så på den tiden. Folk rejsade med mekaniska bromsar, trimmade lite och upptäckte att bromsarna var kassa för den ökade effekten så man körde försiktigare, nåja, tills Ford släppte sina hydrauliska bromsar 1939.

Exempel 2. Lyset ni ser på bilden här nere, ett Aris, dök upp i början på 60-talet som ett fränt hoj-lyse, såvittjagvet alltså. Det betyder att om jag nu ska hålla mig strikt till -40 så funkar inte det alls men om... bara om, jag nu håller på o bygger på min bil i säg 15 års tid, vilket inte alls är ovanligt, och någon firma helt plötsligt släpper ett skittufft lyse som skulle passa klockrent på mitt bygge så blir det alltså fel, enligt Period Perfectregeln.

Fördelen med att bygga en bil eller hoj är att var o en bygger ju exakt som hen vill såklart. Det går alldeles utmärkt att blanda hejvilt och helvilt med för den delen.
Nu har inte jag tänkt använda ovannämnda lysen men diskussionen som blir härnere på verkstan brukar vara rätt kul.





Går förresten i väntans tider. En dryg vecka kvar till premiären av nya Mad Max-filmen. Är helt övertygad om att den är svinbra. Kolla in ba : http://www.imdb.com/title/tt1392190/


1 kommentar:

  1. Lego, eller!? (tänkte att dne här länken kunde göra dig glad)

    SvaraRadera