torsdag 13 augusti 2015

Mera lödning...

Köpte mer lod för att fortsätta med lödningen på ankarna till min kylare och det visade sig vara rejäl skillnad på lod o lod, åtminstone priset på det. Stannade till hos den lokale järnaffärn som tar fram ett paket lod som ska vara bra och på kartongen står det 409:-/st. Inte så farligt tänker jag men frågar ändå: Det är väl för hela kartongen va..? Nä, säger han, styck... Vadå styck, 409:-/styck styck...!!!"??? Inte ett 10-pack styck utan styck...? Ja svarar han, 409:- per pinne. Men förihelvete säger jag, jag behöver ju 15 stycken...!!! Mmmm säger expediten, som om hen brydde sig...
Ringde runt för att fråga om råd och det visade sig att det lod som lämpade sig bäst var ett som tom rörisarna använder och det är Fosforkopparlod med aningen silver i. När det är mässing som ska lödas då ska flussmedel användas.
Tja, ett par timmar senare, typ ett par kvällar så börjar det likna nått i varje fall.

Övre o undre tanken är hyfsat färdiglödda men en hel del efterbearbetning återstår...

 Har blästrat en gång för att få bort flussrester...

har kollat så de håller tätt men det gör de icke i nuläget. Ska slipa o lägga på lod runt varje nitskalle så kommer det bli klockrent, typ fett tätt, haha
När det är hjort så kommer de tennlödas fast på cellpaketet och det lär bli både spännande, lärorikt och oåterkalleligt om det skiter sig ;-)

För övrigt är det en dyster dag för mig och kanske de tusentals, miljontals vänsterhänta som INTE blir uppmärksammade idag på De vänsterhäntas dag. Håhåjaja, tycker det gränsar till mobbing men jag ska vara tapper ;-)
Läs på här om ni känner någon som har blivit drabbad... https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4nsterh%C3%A4ntas_dag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar