måndag 31 augusti 2015

Pyssel...

Beslutsångest utan dess like. Mannen som renoverade min motor skickade med ett spin-on filter och en hållare. Bra grejer men skitfula. Har letat runt på nätet, läst o grubblat. Vanligt i sammanhanget är ett så kallat "beehive oil filter" men det verkar ju alla andra ha så det går inte ;-)
Well, ringde lite kunnigt folk o bollade så nu finns det en plan i varje fall. Tiden går galet fort och jag vill starta bilen till Motorkulturdagen 3 Oktober...

För jäkla fult det här filtret, oavsett placering.


 Donade med annat medans jag går i väntans tider. Kanske lite tråkigt att glo på men det måste göras.
Vänstra täckplåten smiddes om lite och ska bli fäste för sidospegel. I det högra dito sitter ju avgasröret fast i.

 och naturligtvis har jag blivit missnöjd med mina bromsslangar fram så där ska jag klura ut en annan lösning. Det som stör mig är banjoanslutningen mot bromscylindern, som jag dessutom hett eftersträvade att få till ;-) Så är det i bilsvängen. Nöjd, missnöjd. Glad, arg. Uppåt, neråt...

3 kommentarer:

  1. Tja!
    Jag funderade på dina problem med snyggt oljefilter...
    Hur skulle ett filter a la BMW E36, dvs löst filter i en tillverkad mässingsburk med anslutningarna i botten och sen orginal aluminiumlocket från BMW. Googla lite, det skulle sitta fint på torpedväggen. Eller så stoppa in hela härligheten under fötterna på passageraren som koppling/broms fast på andra sidan..så syns den inte, Men jag tror inte det är din grej.
    Snart oktober,,,det ska bli spännande och höra motorn ryta!

    SvaraRadera
  2. http://rejsa.nu/im/_garage/7896-new_2009-07-23-dsc01011.jpg
    Länk till en bild på BMWs filterhållare. Kanske går det att ta bort alla onödiga fästen och få en snygg aluminium burk..

    SvaraRadera
  3. Tjenare. Bra tips det där, snygg burk. Har redan börjat leta runt. Mmm nä, det där är inte min grej haha. Ja spännande ska det bli men inte säker jag hinner tills dess...
    J

    SvaraRadera