lördag 8 november 2014

Hälsan framför allt...

Idel äventyr. Kosan idag styrdes till Hälsomässan i Älvsjö efter ett kort depåstopp hos Grinda glass utanför Malmköping. Gott och närodlat men som sagt, det var Hälsomässan som var målet.
Har varit där förr och gillar den. Mycket nyttigt, gott, träningstips och så vidare. Kan strosa runt i timmar o bara trivas. Det som är kul är att för få år sedan kunde jag bränna 1000:- på praliner när jag besökte Chokladfestivalen på Nordiska men nu det dubbla på hälsokost.
Tja, har ju blivit lite petig med vad jag äter och gillar att äta nyttigt. Tänker att jag ska hålla mig frisk o stark i många år till med god kondition utan att för den skull vara ett maniskt hälsofreak...
Snackade även en stund med den mycket sympatiske och duktige tränaren D-flex och fick flera värdefulla tips om träning och kost.
Provsmakade smoothies, bars, nötter, frön, krämer, choklad, Sushi och alla möjliga olika energidrycker. Den ena bättre och mer undergörande än den andra men just energidrycker och liknande törstsläckare är inget för mig. Vatten funkar fint och i enstaka fall nån resorb typ...

Mycket om hälsokost men när flera polare får diabetes pga övervikt o dålig kosthållning så blir jag deppad. Klart man ska unna sig nått gott ibland men ett långt hälsosamt liv är väl inte fel tänker jag.

Slänger även in ett par träningstips. Det ena nämnde Blossom på mässan i Duveholmshallen för en tid sedan och det var Burpees hon nämnde. Mellan 3 och 10 st om dagen gör underverk. Det känns direkt för hela kroppen får jobba och vadå, 3 om dan...? Det fixar man lätt :-)
Det andra tipset är från en av grabbarna på jobbet som styrketränar en hel del. Hans tips var intervall-plankan som jag numera avslutar mina träningspass med och man gör såhär: plankan i en minut, vila 30 sekunder. Upprepa 6 ggr, 3 ggr de första gångerna räckte för. IG och jävlar vad jag svettades. Ett knep är att vila effektivt kände jag så jag gör som en yogaställning som heter Ardha-kurmasana. Otroligt skönt kan jag lova. Trust the fat Guy ;-)
Nog om detta. Avslutar med en Dagens låt. Kikade på Så mycket bättre av en slump och hörde Amanda Jensens version av Orups När vi gräver guld i USA. Hennes version var som ett slag i knävecken. Blev helt såld på den. Otroligt mäktig.
Lyssna själva : http://youtu.be/UNdOhUio3j4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar