måndag 17 november 2014

Projektpyssel...

Tja, projektet rullar på. Söndagen tillbringades i verkstan och det var rördragning som stod på schemat. Bilen får ett 2-krets bromssystem axelvis, alltså framaxeln har ett system o bakaxeln ett, en ren säkerhetsåtgärd alltså. Hursomhelst, av utrymmesskäl så blev det av ovannämnda anledning 2 st huvudbromscylindrar som jag har skrivit om tidigare, och de får varsin bromsvätskebehållare som synes på bilden, och följdaktligen varsitt rör till sina respektive huvudbromscylindrar. För att krångla till det ytterligare så är bromsrören till främre kretsen gjorda i 1/4" stålrör och den bakre i 5/16" dito vilket betyder att den bromsvätskebehållaren som servar bakre systemet också ska ha ett rör av lika dimension och den behållaren som servar den främre, ja det kanske räcker med förklaringar där...
Efter timmar, dagar och kanske mer klurande så blir dragningen såhär, typ. Det som syns på bilden är alltså 5/16" röret. Kommer monteras helt synligt med distanser direkt på golvet, eller snarare ca 10 mm ovanför av den enkla anledningen är att jag tror det blir snyggast. En fråga man kanske ställer sig är ifall det inte är risk att man kliver på de vid in & urstigning i nämnda fordon och njae, jag får väl helt enkelt vara försiktig och se upp var jag kliver. De hamnar rätt nära sätet så det bör gå bra.


1/4"-röret ska ligga någon mm framför röret som syns i bild
och möta upp bromsslangarna som ansluter till huvudbromscylindrarna.

Slangarna kommer helt sonika upp ur golvet, ungefär där röret slutar i framkant på bilden, naturligtvis med en skyddsbåge för att där är en kritisk punkt. Tror de kommer bli ballt när rören är synliga plus att man har järnkoll på ifall nått fallerar. Safety first eh...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar