tisdag 31 mars 2015

Projektpyssel..

Well, så var det dags igen. Flänsplåten ni ser på bilden är inte tänkt för det insuget jag hade så jag o en polare satt o klurade / spånande en stund och så här blir det. 
jag gjorde raskt en ny skiss o beställde en grundplåt, haha, utskuren ur en 20mm plåt... Kolla bilderna.

Insuget är inte gjort för en dylik flänsplatta utan för gjutna grenrör, som jag inte vill ha...


De 2 hålen fick jag grovt skurna som en romb för att själv slipa till den märkliga formen...

 för att insuget skulle kunna sänkas ner till toppen som allt ska monteras på.

 Efter det var klart så började det mödosamma men kul jobbet att fräsa flänsar i plåten.

Flänsarna blir 10 mm djupa med aningen släppning och lite radie i botten. Efter sedvanlig gradning, trumling och blästring så ska avgasrören svetsas på innan allt målas med en värmebeständig svart färg och så även hela avgasröret.  Det kommer ta lite tid men det är det värt.

2 kommentarer: