tisdag 10 mars 2015

Stå-fräs...

Ja eller vadå, haha. För några år sedan kom en bekant förbi och behövde hjälp med något För du har väl en sån där ståfräs, sporde han... Nja, inte just nu replikerade jag men du menar väl en pinnfräs/metallfräs eller...? Nog om det men nu har jag alltså köpt mig en fräsmaskin. Kul som tusan och idag började äventyret. Detaljen som är föremålet för nämnda fräs är alltså främre motorkåpan, bröstkåpan eller kamaxelkåpan som det också heter men rätta mig gärna om jag har fel.

Råämnet fick jag utskuret från ett lokalt företag efter en mall jag visat tidigare men nu var det alltså dags. Måttade, ritsade, ritade o tuschade noga innan den spändes upp först i borrmaskinen för att borra ett litet hål med en dosborr för att få till en styrning för plunchen som håller kamaxeln på plats. Tanken är att fräsa fram till den och runt kanterna på frihand...


Onekligen spännande och skoj.

 Har alltså fräst på frihand runt och det kräver totalt fokus och glasögon märkte jag.

Faktiskt är det så att minsta felskär o det är praktiskt taget kört. Hade jag valt att 3D-skanna originalet eller helt enkelt cadda fram en så hade det såklart blivit mästerligt men nu ville jag göra såhär. Rätt eller fel men kul att prova på :-)

2 kommentarer: