torsdag 18 juli 2013

Bristande omdöme ;-)

En god vän till mig, vi kan kalla honom Mats, kom förbi för en tid sedan med en gammal herrcykel som ramen var av på.
Mats sporde: Tror du att du kan laga den här åt mig? Jag tänkte ge den till min son som behöver en cykel nämligen...
Både övre och nedre ramröret var av och en cykels rör är väldigt tunnväggiga så det är lite vanskligt men Mats är en god vän så jag sade, lämna den här så ska jag kika på den vid tillfälle...

Well, tiden gick och emellanåt kikade jag på cykeln o funderade på hur man bäst går tillväga. Att bara svetsa ihop räcker inte pga ovannämnda rörtjocklek men skam den som ger sig. Någon form av förstärkning / förbättring behövs nog.

Till slut så fick jag en ide och som av en slump så ringde Mats tidigare idag och undrade hur det hade gått. Han skulle förbi sin son på Lördag så det vore behändigt om den var klar tills dess.... Jodå, lovade jag, det blir den...
Nu känner ju Mats mig så man tycker att han kanske borde använt någon form av omdöme för när han frågade om jag kunde " laga " den så betyder det, Du har helt fria händer, för mig, ha ha

Vinkelslip, svets, en halvmeter kätting och badabing badabom, en timme senare var jag klar.
Kika på bilderna :-)

                                Syns inte mycket här för jag har redan punktat ihop nedre röret...


                                                                        Typ så här...


                                                 Här syns tydligt sprickan i övre röret.


                                           Kapade helt enkelt bort det övre, lite tråkiga röret...


                                 Och ersatte det med en kraftig kätting som är rejält ihopsvetsad :-)


                                   En extra förstärkning till nedre röret behövdes också tyckte jag...


                                                  Fint va?    Hoppas han blir nöjd :-)


4 kommentarer:

  1. har lite hållfasthetstvivel för å va ärlig :-)

    ulf tvivlaren

    SvaraRadera
  2. Kättingen håller. Indian Larry, må han vila i frid, byggde en hel hojram av kätting och det var till en Harley...
    Men, ramen kan ha fått en del stryk så dolda sprickor är svårt att sia om...
    J

    SvaraRadera
  3. Sonen blev mycket nöjd med denna!
    Har visat bild på den för många och alla tycker den är ball!!!!
    Tack för detta Johnny, glömde ju i beställning av att du är kreativ som bara tusan och det var ju väldigt lyckat.
    Han som kallas Mats ;)

    SvaraRadera
  4. Roligt att höra. Tack själv :-)
    J

    SvaraRadera