onsdag 7 maj 2014

Nu så...

Well, har haft chokat med än det ena, än det andra. Fullt upp från morgon till kväll men helt otvunget. Mycket jobb, träning, projektpyssel och annat :-) Kan glatt o villigt erkänna att jag är nöjd / lyckligare än på länge, peppar peppar ;-)

Projektet har sakta rullat på. Kolla in bilderna...

Började dra / bocka bromsrören fram i helgen. Min rör-polare Jörgen B bistod med ovärderlig assistans.
Blir ju lika både höger o vänster sida och bromsslangen ska in där röret slutar. Krumeluren ni ser är enkom för utseendets skull. Kanske svårt att se men bilden jag har i huvudet på hur det kommer se ut när det är klart är förträfflig, haha


Rördragningen på främre balken kommer knappt knappt synas men tusan vad bra det blev.


                                     

Rördragningen bak är en helt annan story. Med tanke på att bilen är ett hopplock av årsmodeller så passar väl just inget sådär klockrent men allt går att få till. Bilden nedan visar hur hjulcylindern var tänkt att sitta, med luftnippeln uppåt som sig bör. Kruxet då var att bromsröret, oavsett hur det drogs, skulle ta i bladfjäderfästet. Bakaxeln är ju gjord för mekaniska bromsar men jag vill ha hydrauliska.... Har klurat, stött o blött. Grunnat, svurit. Frågat folk vars intelligens får min egen tankeverksamhet att förblekna om råd. Letat efter adaptrar, läst på forum osv... Det vanligaste verkar vara att vrida bromsskölden ett kvarts varv och göra om alla hålbilder, dra om handbromswiren osv men det tyckte jag verkade kasst så idag togs beslutet att..... 

 Jag slipade ur knappt 10 mm material ur båda broms-sköldarna, bytte sida på hjulcylindrarna och monterade de upp o ned. Luftnippeln hamnar nederst men den ska pluggas pga att den tar i ovan nämnda bladfjäderfäste. Luftningen kommer således göras genom att lossa bromsröret, pumpa igenom som vanligt och dra åt. Badabing badabom, problem solved, hoppas jag. Bilden visar vilken skillnad det blev. Springan upptill ska läggas igen vid tillfälle men inte förrns jag vet att allt rockar som jag vill.

 För att krångla till det ytterligare så har jag valt 1/4" bromsrör fram och 5/16" bak, alltså ca 6,3 respektive 7,9 mm. Aningen kraftigare än den vanliga dimensionen på 4,5 mm vilket innebär att alla nipplar måste bytas ut och borras om plus att rören konas på nytt när nya nippeln är monterad. Dessutom är de i stål istället för koppar som vore enklare men tror inte de hade bromsrör i koppar på den tiden. Varför göra allt detta kan man fråga sig...? Tja, bilden jag har i mitt huvud på det färdiga resultat ser bra ut :-) Good enough.

Mer då? Jo träningen är som vanligt kul. Inte lika galet intensiv och har faktiskt börjat stretcha en del, haha. Välbehövligt kan jag lova. Äter nyttigare, mycket grönt men ingen sjuk diet som tidigare. Skönt med balans.

Hmm, en grej till... Har hittat en motorcykel jag fick ett sjukt ha-begär till. Vet inte om den är till salu, törs inte maila de för den delen när varenda nerv i mig kvider... Vill ha, vill ha, VILL HA... Kolla in klippet på länken här, i synnerhet 40 sekunder in när hojen kommer på ett kontrollerat ställ...  http://youtu.be/owzP8BUD3jE 
Firman som byggt hojen heter Icon 1000 och här kan ni kolla in de: http://icon1000.com/




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar