måndag 26 maj 2014

Projektpyssel...


Efter en otroligt skön helg med familj, brorsbarn, bonusbarn, karuseller, bad, tjo & tjim så var det dags för ett pass i verkstan. Många detaljer kräver att jag tänker till både en o två ggr. Minns att en beteendevetare nämnde en triangel med orden: Tanke, Handling, Konsekvens och hon var helt övertygad om att en av de tre fattades hos mig, haha, gissa vilken..? Jag trodde väl mest att jag bara vara spontan men vad vet jag :-)

Hur som helst, karossen lirade inte riktigt mot ramen så där krävdes en insats. Faktiskt inte så mycket för utseendets skull utan mer för att bromsrören ska få hyfsat med frigång. De får absolut inte ligga o skava emot nånstans. Kolla in bilderna:
Här syns överhänget tydligt. Det rostiga är alltså karossen.

 Och efteråt så fick jag ca 20 mm till med utrymme. Ser lätt ut men hela bakaxeln med bladfjäder fick hängas ner innan det blev plats nog för vinkelslipen. Både sidor åtgärdades och ev lite finputs krävs när det ska på lack men det dröjer nog med det... Men påtagligt mer utrymme så jag är nöjd.


Fick ett kul mail häromdan från snubben som renoverar snurran min. Kolla in bilderna, dräggla och njut, haha


 Blir såå fräänänt. Haja vilken pjäs!!!

 En B-Fords rova på ett Diamond-block. 3.2 liters sidventilare som blir toppventilskonverterad med en Italiensk Record-topp. En kopia av en Cragar/Miller eller Cragar/Schofield-topp är det. Läckert värre. Har skaffat ett Thomas-insug som kommer sitta som en smäck men jag velar lite ang avgas-biten men hotroddern i mig skriker att 4 korta, raka rör, max en halvmeter långa med en enkel Folka-dämpare i varje pipa kommer bli perfekt eller vad tror ni? Ska jag vara helt korrekt så är ett långt avgasrör utmed kaross-sidan och en ljud-dämpare som avslutning kanske det som vore mest period perfect men njaee... ;-) 

Magneten ska dit på plattan som syns i bilden ovanför. Drivningen går genom vattenpumpen men det som behövs är en koppling, typ en hardy-skiva,  från axeln till magneten. Tänkte försöka tillverka en av nått lagom hårt/mjukt material. Lång väg kvar men små steg i taget ba.

5 kommentarer:

  1. Bonusbarn??!
    Rovan blir faarligt läcker. Skulle inte skämmas som vardagsrumsbord.
    /bop

    SvaraRadera
  2. Ja just det :-)
    J

    SvaraRadera
  3. Vaffan!?
    F.ö. så är kawan snart ihop. Om du är på firman på torsdag så kikar jag ner då med din hojlyft och då vill jag bannemig ha en förklaring. BASTA!
    /Din milt efterblivne adoptivbror.

    SvaraRadera
  4. Bra jobbat med Kawan. Välkommen ner min synnerligen intelligente halvbror.
    J

    SvaraRadera
  5. Den blev körbar igår, men blinkers å tuta lyser med sin frånvaro. Nåja, den går iaf att flytta för egen maskin. Mission accomplished!

    SvaraRadera