tisdag 14 juli 2015

Kylarpysslet fortsätter, rafflande spänning ;-)

Gjorde en mall igår och skred till verket idag. Nedre tanken, den enkla alltså, började jag med och typ så här blir det...


Kapade till mina 2 halvor med vinkelslipen och knackade ner den raka kanten på båda med en plastklubba. Plattjärnet som är fastklämt används som mothåll...

 Sen kom det här briljanta verktyget fram. Har använt det förut när jag gjorde den lilla luckan på kylarmaskeringen men nu blev det tuffare... Smidigt med ett plattjärn som man gör ett snitt i så djupt som man vill bocka kanten...

 Tadaa :-)  Det tog några timmar för man kan bara bocka lite lite i taget men det var det värt. På insidan ska det läggas en platt plåtremsa som kommer att pressa utåt lite grann innan hela konkarongen löds ihop. Ev försöker jag knacka in någon förstärkning men tycker det här ser bra ut.

Enligt andra så går det mycket fortare och blir mycket bättre ifall en "krymp o sträck" används men en dylik har inte jag. Dock får jag låna en om det behövs men detta var skoj.
Remsan som ska lödas i är praktiskt taget färdig så nu ska övre tanken donas till och den lär bli jäkla besvärlig men skam den som ger sig.

2 kommentarer:

  1. Fantastiskt litet verktyg, det ser jätte bra ut. Det är inte utan att jag blir sugen på att forma plåt igen...
    Men vad tror du om ett par skvalpskydd i solfjädersform som stag inuti bottentanken?
    /Richard

    SvaraRadera
  2. Mmm ett stag blir det men tror inte det behövs skvalpskydd faktiskt...
    J

    SvaraRadera