onsdag 24 februari 2016

Beslutsångest...

Well, batterilådan är väl praktiskt taget klar nu bortsett från att själva kopparskoningen ska nitas eller lödas fast. Nitar ja, hittills har jag använt 42 st 4 mm kopparnitar för att få ihop den och en fråga som spontant dyker upp är kanske varför...? Varför nita ihop allt istället för att använda den så praktiska svetsen. Det hade då tagit ca 2 timmar istället för 20 timmar att tillverka den men hur skoj är det...
Dessutom var tanken att jag skulle tillverka den på samma sätt en smed hade gjort på 40-talet ;-)

Trä-lock, stålram, kopparnitar och skoning. Mässings-gångjärn  och låshakar plus lite läder som underlägg. Tänkte även skaffa en bred läder-remsa och ha runt batteriet då det faktiskt är en styggelse att se på...

 Placeringen då... Jo, första tanken var på ett rör som går ut från styrsnäckan men att fästa ett 10 kilo tungt batteri på styr-inrättningen känns jäkla dumt om man behöver tvärnita... Ett annat alternativ vore att fästa batteriet på torpedväggen bakom instrumentbrädan men att montera ett batteri på en rätt tunn plåt skulle säkert göra att plåten börjar spricka eller bågna med lack-släpp som följd o det vill jag inte heller...
Så, tillsvidare får det stå där en eventuell passagerare har sina fötter. Blir inte galet trångt och jag tror att det kommer funka bäst i längden...

Ett tredje alternativ är baktill på karossen men 2 meter långa batterikablar känns helt fel. 
batteriet får även plats mellan startmotor och generator men det såg bara fel o fult ut :-)
Ingen familje-kombi det här inte, haha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar