tisdag 4 februari 2014

Magnetism...

Började fuppla med magneten till min projektbil häromdan. Mest lite på skoj medans jag väntar på andra grejer alltså ;-) Jo, då var det alltså en massa grejer som skulle ihop men jag fick det inte att stämma. Den lilla klacken ovanför axeln på Magneten tog i två hack på slungvikterna och jag kunde inte förstå varför. Åt andra hållet gick det fint men inte åt "rätt" håll... Bövelen tänkte jag, är det fel grejer...? Kikade runt på webben, pratade med kunnigt folk, vände o vred...  

Ser ni klacken precis ovanför axeln? 

 Själva tändförställningen som jag trodde skulle gå åt andra hållet...


 Svårt att förklara i text men dels ser det ut att fattas nått  och dels verkade det fattas något...

Monterade dit de och klacken hugger i själva vikterna men...
Om jag tog i lite extra så "släppte" inhugget i vikterna från axeln. Hmmm tänkte jag,
kan det verkligen vara så att...
Visst tusan. Magneten är en Scintilla Bendig, en av de bästa som finns, ursprungligen till flygmotorer
och då måste allt lira så naturligtvis... Det är ju så att, klackarna hugger i men släpper fort när spiralfjädern blir belastad och swisch, världens gnista uppstår, oavsett hur sakta motorn rotorer. Elemäntärt som en gammal kuf skulle ha sagt. 
Hajar ni:-)

Som sagt, svårt att förklara i text men helt självklart när man stått o fupplat en stund med grejerna. Enkelt så det blev pinsamt och jäklar vad glad jag blev. Trodde det var fel grejer, att allt gick åt fel håll osv...

Mer då? Jo, jag o några vänner drog till Persåkers Baklucke-swap i Lördags. Trevligt som vanligt och på hemvägen stannade vi till hos en ny bekant jag lärt känna lite grann. Han höll på med ett bygge som får de flestas att förblekna, nämligen en gammal race-bil från 20talet ca. En Kurtis. Min polare Bernth tog lite bilder så kika in på hanses blogg så får ni dräggla lite :-) http://58sevieldo.blogspot.se/  Rulla ner en bit så dyker det upp några bilder från Lördagens äventyr. Äventyr? Jepp, Vi åkte i morsans gamla Duett från -65, utan torkare och bara sommardäck. Gick bra det också :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar