torsdag 20 februari 2014

Frontenac, pyssel och träning.

Har ju lyckats träna praktiskt taget varje dag. Bara på gymmet förvisso men håller igång med x-trainern så benen inte glömmer bort hur de ska nöta. Även en del styrketräning med fokus på bålstabilitet. Känns bra.
Har ingen tv och fördelen är att om jag har en timme eller två utan något vettigt för mig så drar jag till gymmet istället för att dega ner mig o glo på nått. Rätt skönt.

Projektet har också rullat på. Inte galet mycket som syns men lite här, lite där. Kika på det här:

Väldigt fin och stämningsfull bild. Det som inte syns är att vattenpumpen är nysvetsad. Nya insatsgängor
är monterade. Har även tätat några gröpper och hål inuti med stålplast.
Allt ska nu monteras på Frontenac-hyllan tillsammans med magneten. Bra va?

Ett par timmars skönt pyssel senare så är det ihop och det gick förvånansvärt bra. 
Packboxarna på plats. Insmorda lagerbussningar. Vattenpumpen schimsad.Drevet som driver från kammen sitter på plats. Tight passning mot woodruff-kilen blev det.
Skovelhjulet inne i vattenpumpen sitter på plats. La även dit en droppe locktite på självaste låspinnen och gängtätning på alla skruvar. Aningens tunt lager med blå flänstätning på ett 
fåtal kritiska punkter. Mycket jobb som aldrig syns men förhoppningsvis märks sen. Tänker såklart på driftsäkerhet och en oöverträffad prestanda, haha. 

En mäktig pjäs denna Frontenac Magnetobracket :-)

Ska bli spännande att se om vattenpumpen är tät men det får jag lösa då i så fall. Ska bli otroligt kul att se denna monterad på rovan. Detta är detaljer och material från 20-talet, om jag läst på ordentligt, så frågar är vilka krav och förväntningar jag bör / ska ha... Skoj oavsett. 

Kolla in de här papprena: http://www.nwvs.org/Technical/Frontenac1923Catalog.pdf
Riktigt kul läsning apropå Frontenac. Om ni rullar ner till " blad " 5 så står det om själva hyllan jag nämnde och även Scintilla-magneten. Rullar ni längre ner så dyker prislistan upp. Om jag inte ser helt fel kostade hyllan 12 $. Inte säker på att det gäller idag..

Vet dessutom att min polare Bernth håller på att svarva till det sista drevet till min bakaxel. Ska bli kul att smacka dit det, bara för att :-) Kolla in här: http://58sevieldo.blogspot.se/




2 kommentarer:

  1. Frän katalog! Extra fränt att det var bröderna Chevrolet som fick fart på den gamla Forden! Kanske dags att tillverka en racingmeggis som i katalogen?
    /Bop

    SvaraRadera
  2. Det är faktiskt extrafränt att just de behövdes för ändamålet. Nästan ett helgerån, om jag hade varit rättrogen ;-) Mmm, får se om meggisen. Kanske, kanske inte...
    J

    SvaraRadera