onsdag 3 september 2014

Projektpyssel...

Då reservdelar till min Buick inte fanns hemma fortsatte jag med Projektbilen. Den andra tanken blev klar idag sånär som nån svets som fattades men jag kunde i varje fall ta upp hålet för tanklocket och slipa till uttaget i golvet där nämnda tank ska inhysas. Kolla bilden :

Så läckert. Lite av en religiös upplevelse blev det. 
Enkla med maskinmässig finnish. Perf. 
Känns det inte som om tankarna bara skriker rätt. Ut på vägen, vi vill smiska landsväg, våldföra oss på en grusväg en tidig höstkväll. Höra motorn vråla ur fyra korta raka pipor. En 3.2 liter långslagig 4cylindrig best som sliter sig loss från allt som håller kvar den, från allt som inte låter den komma ut i sitt rätta element. Svart nylagd asfalt som pockar på uppmärksamhet. En vårmorgon på väg till en backe som behöver testas, tuktas ordentligt för att bekänna färg. Jag snor ett citat från en av mina favvo-filmer. Race or die, haha
Phuuii, spårade ur lite där men vafan, så blir det ibland.

Polarn Harry ( Marko ) som har knackat till de har gjort ett mästerligt arbete. Snubben som höll i Tigen är ingen nybörjare heller så detta var skoj. Tanklocken ska skruvas fast bara, ev sänkas ner några mm ifall jag hittar ett verktyg fört och det som återstår sen är att jag måste vela lite ang skruv-valet. Försänkt, kullrig, spår eller sexkant. inte kryss i varje fall. Mässing? Stål? Rostfria eller förnicklade? Att rösta i valet är enkelt jämfört med detta, haha

För ett par veckor sedan fick jag en ide ang instrumentbrädan på projektbilen min. Vet ju vilka instrument och mätare jag ska använda o det är väldigt få. Däremot så ska jag ha en handmanövrerad luftpump mitt på brädan då tankarna funkar så att de måste trycksättas på klassiskt race-vis. Pumpen syns för övrigt på bilden härovan såg jag nu, lite nonchalant sådär på golvet.
Jaja, ett par timmar hos polarn Johan och hans dator resulterade i det här :-)

Första skisserna gjordes på lillflickans block som jag "lånade"
Tack fina Sigrid, jag köper ett nytt åt dig :-)

Börjar likna en... tja, vadå?

 Nu däremot syns det bättre eller...?
Det vänstra hålet är inte gjort än men där ska en
manometer sitta för att hålla koll på trycket i tankarna...

 Och så här blev det. Gjort i rostfritt som ska glasblästras och borstas, inte för blankt och inte för matt.
Pumpen monterad som synes...

 Skruvarna som ser lite udda ut är såkallade Thumb screws som polarn Emil skickade upp från Göteborg. Oändligt tack för din support. 
Praktiska skruvar om nått behöver 
 lossas på ofta men gillar utseendet på de här. Inte säkert vare sig de eller
plåten ska användas men troligtvis. I vanlig ordning måste jag
" känna " in det innan jag bestämmer mig, haha

Tror att själva instrumentbrädan blir mörkgrön för att matcha motorn och då blir det ev lite röd pinstripe runt nämnda plåt för att markera den lite och " smälta " bort några linjer som inte stämmer. Tja, velar ju om mycket så allt kan ändra sig under resans gång men kanske kanske :-)

Fick en länk mailad till mig av en bekant, som förövrigt är med i klippet med sin Miller. Har ju ingen TV på gott o ont, mest gott med tanke på allt skit som visas men detta misade jag. Tror det gick igår i varje fall och om ni missade det, precis som jag alltså ;-) så kan ni kika här: http://www.svt.se/bil-och-battokig/se-program/avsnitt-3-98?autostart=true
Så jäkla fränt att både se och höra. Trots feber, ont i halsen, kroppen och gud vet var så log jag brett.

3 kommentarer:

  1. Ser bra ut. Fattar att du vill ut & bränna gummi.
    Det skulle f.ö. se bra ut med matt rosenpolerad rostfritt mot mörkrön bräda.
    /Bop

    SvaraRadera
  2. Tackar :-) Bränna gummi är bara förnamnet...
    Mmm kanske rosenpolerad, eller Engine-turned som är det Engelska namnet men det visste du nog käre bror.
    J

    SvaraRadera
  3. As long as it is a matte finish I'm satisfied, brother dearest :P

    /Bop

    SvaraRadera