tisdag 23 september 2014

Projektpyssel...

Well, i Söndags blev det några timmars fräsande o svarvande och resultatet ser ni här. Pedalen som är bryskt avkapad är den vi gjorde, de andra har jag haft ett tag redan. Jo, gaspedalen behövde tillverkas och så här blev det.



2 hela, en trasig...?

 Nope, den svetsades fast i hylsan ni ser på bild och sen tigades
själva plattan dit.  

 Monterades raskt och det verkar lira.
Kruxet är att innan svepet över växellådan sitter på plats så är det svårt att veta ifall det blev rätt eller fel och frågan är också ifall pedalerna behöver sitta på en linje, istället för aningen förskjutet som de gör nu. Tiden får utvisa detta men det ser bra ut i varje fall ;-)

Fick även svarvat ett rostfritt rör lite koniskt. Sitter över ratt-axeln mot styrsnäckan och
det utgör alltså en del av rattstångsfästet.

Började göra en pappmall till nämnda rattstångsfäste men när mallen var klar
så kändes det fel. Fick en annan ide och när det är gjort kommer det bilder direkt ;-) 

Är ju jäkla nöjd med mina pedaler som jag inte kan ta åt mig äran av på nått vis, varken designen eller tillverkningen men det jag funderar på är om de passar in i stuket. Jag menar, hur gjorde man på 40-talet? Fräs o svarv fanns och rostfritt också men gjorde man så här eller smiddes det fram nya grejer på en ässja? Gjöts det kanske fram i aluminium från nått kraschat flygplan bakom smedjan? 
Ja, inte vet jag men dylikt rör sig i skallen på mig när jag donar....



3 kommentarer: