lördag 16 november 2013

När dammet lagt sig...

Fick ner ett par ämnen häromdan som jag tänkte tillverka två klämfästen av. Hade en bild i huvet om nått droppformat fäste så jag skulle slippa svetsa i bakaxeln nämligen såå...

Här är ämnena jag beställde. Har fått innermåttet svarvat redan vid leverans.
Hålet är koniskt för att passa dikt an mot bakaxeln... 

 Började kapa bort material i bandsågen...

 Ett halvdussin kapskivor senare så var en hel del bortkapat...

 En skaplig hög med slipdamm :-)

 Så efter ca 6 timmars pyssel så är de i princip klara.
Lilla hålet ska brotchas upp koniskt för att tappen på dämparns arm ska i...
Hålen tvärs igenom är borrade och ska gängas M8. 
Nån timme till på bandputsen för att göra en snygg radie sen en stund i slungblästern
för att få en yta som ser gjuten ut. Blir bra tror jag. 
Kunde fått de tillverkade av någon kund men kul med lite grovsmide. 
Nått måste jag ju göra själv också, eller?
Plattjärnsromantik som min polare Stellan skulle ha sagt :-)


Kul historia. Satte ut en svets på Blocket som jag köpte när jag bodde i Norge. En snubbe hör av sig och vill köpa den utan prut men kruxet är att han vill göra upp när hans tåg stannar till på station här i Katrineholm...
Ja men va fan säger jag i telefon, det står ju bara i nån minut, tänk om det blir nått knas eller tjafs...? Det är ju inte så man gör affärer, säger jag... Ingen fara säger han. Tåget kommer in 17.48 så då ses vi. 
Tja, jag messar några bilder när jag svetsar ihop nått för att visa att den funkar o han fotar stålarna för att visa att cash is king. 
På utsatt tid står jag på perongen med svetsen i näven, tåget rullar in. Blir ju såklart en kort språngmarsch för han sitter i sista vagnen. Stålarna har han framme redan, räknar snabbt, lämnar över svetsen, vi tar i hand o tåget rullar iväg. Den snabbaste o smidigaste affären jag upplevt. Ett tack-sms från honom att han är nöjd och jag likaså :-) Galet skoj och lite overkligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar