måndag 25 november 2013

Vilohelg...?

Well, hade en biljett bokad till Paris. Skönt med lite långledigt tänkte jag och som sagt, den här gången följde inte löparskorna med. Planet lyfte Fredag morgon runt halvåtta och var framme en halvtimme före utsatt tid. Billiga resor och i tid. Wohoo :-)
Tog bussen in till Paris och metron till Gare de Lyon för en lunch. Haffade därefter en taxi till boendet jag hade ordnat i förorten Malakoff och somnade på stört. Vaknade några timmar senare, duschade och gjorde mig i ordning.
Snokade rätt på en bar/restaurang/jazzklubb vid namn Bab-ilo på Rue du Baigneur som ligger i 18nde Arrondissementet. Det hölls tydligen en 30-års fest för en av gästerna där så stämningen var på topp. Dessutom, en av ägarna har läst statsvetenskap i Sthlm så vi snackade en hel del. Käkade cous-cous, grillad kylling och köttbullar. En kryddig harissa till maten satt som en smäck. De som lirade var Alain Agbo med vänner och var otroligt bra. Skönt ställe men trött som tusan tog jag mig hemåt och somnade nöjd. Vaknade halv-ett på Lördag fm. så jag var nog utschasad. Slappade några timmar men tog sedan tåget in till Montparnasse. Strosade runt, shoppade lite men traskade snart iväg till ett av målen på resan. Hade hört om en Libanesisk restaurang som skulle vara bra nämligen. Bara nått kvarter från Metron, själva huvudstation i Montparnasse ligger den, lite till vänster, kanske 2-300 meter bort bara.
Restaurangen heter La Cime och adressen är 22 Rue de l'arrivee. Beställde in ett knippe smårätter, tog några till och det var otroligt bra käk. . Satt i ett par timmar och bara trivdes. Trevligt folk var det också trots lite språkförbistringar :-) Tog mig en timmes rask promenad " hem" men det gjorde mig bara gott. Många hemlösa som tältar lite här o var. Hoppas vintern blir mild.
Somnade strax efter lite slögloende på nån komedi jag glömt namnet på och sov lika länge. Kom till sans strax efter lunch på Söndagen också. Slappade även denna dag men tog mig sedan in till Montparnasse igen. Hittade en Sushi-bar vid namn Yaki på 22 Rue de La  Gaite som var excellent. Gott o nyttigt. Knallade vidare och rätt som det var så dök det upp en biograf som visade den här. http://www.imdb.com/title/tt2042568/?ref_=nv_sr_1
Den verkade bra så jag köpte  en biljett och satte mig. Filmen var väl sådär, den handlade om en musiker, som sjöng folksånger men jag förstod inte poängen. Kanske för att den var textad på Franska men talet var ju på Engelska och inte Klingon i varje fall, haha. Tja, några glimtar hade rullen men det kändes som den kvittade.
Samma promenad som igår men sov bara till 9. Lite frukost på ett skönt café så blev det Metro, buss och sen flyg för att landa i ett aningen kallare Sverige. Skönt med lite välbehövlig vila kan jag lova. Välförtjänt vete tusan men bövlar vad jag har sovit  gott :-)
Well, väl hemma så bytte jag om och tog en lätt joggingtur till gymmet såklart.
Bara på't igen alltså. Halvmaran i Marrakesh närmar sig, är taggad men ska försöka vara i bättre skick  än jag var i Sf tidigare i år...
Borta bra men hemma bäst sägs det och jo, det skriver jag under på men jag blir alltid vemodig. Vet inte varför med tanke på att jag stortrivs här i "mitt" Katrineholm men så är det.
Håhåjaja :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar