måndag 2 december 2013

Projektpyssel...

Velar ju som tusan ang pedaler till bilen. Enklast / snyggast kanske vore hängande trots att min polare Emil donerade ett jäkla ballt pedalställ till mig för en tid sedan. Har ju dock lärt mig att hängande pedaler kom långt senare och dylikt måste tas hänsyn till. Sagt o gjort. Bort med golvet, mäta o klura. Provsatt ju en tuff race-bil för några veckor sedan i Nyköping och den hade kopplingspedalen direkt på lådan. Smart och enkelt så det kanske lirar på min också...
Men bromsen då...? Håhåjaja. Hade köpt en rejäl huvudbromscylinder för jag må ju ha tvåkrets-system och bra bromsar känns ju skönt när man låter den gamla Ford-fyran varva ut ordentligt ;-)
Såå, efter ett par timmars meckande, filande och blandande av tum o millimetergäng, förlåt mig Emil, så blir det nog så här :  

Donade till en provisorisk adapterplatta för att få ihop huvudbromscylinder och pedalstället. Rationaliserar bort kopplingspedalen som ska sitta på axeltappen till vänster tänkte jag.

Kanske ser klumpigt ut men det mesta hamnar ju under golvet. Ska försöka montera det på en enkel hylla, klämma dit golvet och torrbryta lite så får vi se om det rockar.  

Funkar det inte så hittar jag på nått annat. Det kanske skulle gå att smida om själva armen så den blir kortare och mer upprätt...? Hmm, frågor frågor :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar