lördag 21 december 2013

Projektpyssel.

Well, att tiden går fort kan väl knappast ha undgått någon. Idag infaller Vintersolståndet, läs här :
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vintersolst%C3%A5ndet  och om ett par dar är det julafton, straxt därpå Nyår och vips, Modellbyggarfinal, Påsk och så är våren här. Phhuuii, bara att öka. Fordon ska ut, sjöar badas, vänner besökas, lopp ska springas och ja, ni hajar. Hur som helst, mycket blir det.
Gav ju mig själv ett löfte vad gäller träning / diet som skulle infrias jul - nyår nånting och kanske, kanske... Det svåra är ju när tex färgleverantörer kommer med stora chokladkartonger, kunder med nybakade lussebullar, andra med smörgåstårta och gud vet allt. Är ju en gottegris av rang men jag har ta mig tusan varit duktig. Ingen choklad, inga bullar. Smörgåstårta till lunch funkar men gymmet fick sig ett besök den kvällen Lassar ju i mig en hel del nyttigheter, frön o dylikt och nu har jag börjat med en 2 teskedar Spirulina upplöst i en halvliter vatten. Tar en sån om dagen och det kräver sin övertygelse att stjälpa i sig det. Smakar som ett gammalt otvättat akvarium men det är bra grejer. Läs här får ni se... http://www.goforlife.se/produkter/spirulina Så här ser det ut, det gröna mojset...

   Har minskat på styrketräningen lite grann men ökat på flåset så det känns bra. Äter lite bättre luncher nuförtiden så jag är inte utschasad som jag var för några veckor sedan. Även gamla hundar eh...?

Jo, projektbilen ja. Har tillverkat ett nytt golv. Gjorde ett i 6mm Aluminium för en tid sedan, mest för att torrbryta lite och prova ut pedaler o sitthöjd men fick en ny ide så nu har jag smitt fram ett nytt golv i 3mm svartplåt i två delar. De " klickas " i varandra när de är på plats och ovanpå det ska ett trägolv läggas.
Är ju ingen trä-kille själv så en god vän tipsade om en bekant till honom som är duktig på trä och han har varit o kikat redan. Kanske till att gå händelser i förväg men kul är det.
Gjorde även en mall i trä till ett pedalställ och pedaler som ska tillverkas, förhoppningsvis nu på ledigheten. Bilder på det kommer när det är klart men golvet får ni se nu...

Undersidan av bakre golvhalvan...

 Främre halvan. Förhoppningsvis syns det att innan jag svetsade dit förstärkningarna så blästrade o grundmålade jag bitarna för att få ett hyfsat rostskydd där det är dubbelplåt...
¨

 Främre halvan på plats. I framkant sitter 6mm skruv fastsvetsade.

 Närbild på de. Bakre halvan har motsvarande spår i framkant så de klickas i varandra.

 Här syns de tydligt.

Och voila, där ligger det, stadigt o fint. De fyrkantiga hålen som syns är för tankarna. Tänkte få två bensintankar tillverkade av en god vän som är en duktig plåtslagare.
De ska alltså sänkas ner så de sticker upp ca 50 mm och sedan ska stolarna eller soffan, vad det nu blir, vara ovanpå. Blir bra, tycker jag...

Ovanpå allt det här så är det tänkt att ett trägolv ska läggas som skruvas fast i plåtgolvet, Tror att det blir en så kallad sandwich-konstruktion då och det blir stadigt hoppas jag.     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar