lördag 28 december 2013

Projektpyssel...

Sådär. Äntligen nått nytt. För en tid sedan hittade jag den här bilden på internet. Ett jäkla snyggt pedalställ / pedaler o tänkte att jag vill ju ha ett sånt.



                                 Gjorde en primitiv modell i trä som jag lät min kompis Johan kika på.
Lite mått o stödlinjer, om än lite suddiga :-)

Ett par timmar vid datorn så såg det ut såhär...

 En stor bit aluminium spändes upp i skruvstycket.

 Full fräs så började översidan ta sig.

 Det tar ju alltid några timmar mer än man tänkt sig men det blir jäkla bra. Hål försänkta o gängade.

 Ett ämne i rostfritt letades fram..

 Rostfritt är ju ett elände att bearbeta men med tålamod så går allt.

 Ett pedalämne börjar ta form

 Bussningar ska svarvas...

 Broms o kopplingspedalerna med sina bronsbussningar ipressade.

 Och provmonterade...

Golvplåten lyftes ur bil'n och plasman skar raskt upp ett figursytt hål.

 Typ så här...

 Ytterligare en provmontering.

Och så här ser det ut nu. Själva plattorna som man trycker foten mot ska ju svetsas dit
och när trägolvet är på plats så skruvas det dit en täckplåt i rostfritt med försänkta mässingsskruvar. Kommer bli snyggt som tusan. Gaspedalen blir en hängande som matchar koppling o broms såklart...

Bortsett från tillverkningen av min trämodell och antalet timmar framför datorn, som är många, så tog det en hel arbetsdag att tillverka det. Många timmar blir det. Vi har ju en ide att ifall någon annan är intresserad så kan man ju tillverka o sälja dessa pedalställ. Lite slipning o ytbehandling ska ju också dit så några timmar till blir det.
Skönt med ytterligare ett kliv framåt trots att det som sagt är massor kvar att göra. Pedalerna ovan ska ju kopplas in med allt vad det innebär så jag är sysselsatt som sig bör. Roligt i sammanhanget är att jag vet att många avskyr fräst aluminium, så kallad "billet" på en dylik bil men min tanke är att alternativet hade varit att gjuta en i samma material vilket är ett jäkla pyssel,  eller helt enkelt tillverka ett pedalställ i stål. Det som är gjort nu är ju bara ett modernt sett att tillverka en detalj. Dessutom kommer den inte att synas plus att kvalite'n och funktionen är av mästarklass vilket är prio när det gäller bromsar. Ay caramba säger jag :-)





4 kommentarer: