söndag 1 juni 2014

Det här med löpning...

I och med att jag har anmält mig till en Halvmara så var det dags att börja löpträna. Bortsett från lätt jogg till o från gymmet, 1,4 km enkel väg, så har jag faktiskt inte sprungit nått sen City-trail 7 km i Sthlm i slutet på April och en månad innan det så var det ju Premiärmilen på Djurgårn i Sthlm vilket betyder att jag sprungit på tok för lite.
Sagt o gjort, igår snördes skorna på för en testrunda. Tänkte att farten/tiden inte är det primära utan snarare distansen. Nu är inte en halvmara påtagligt långt men med slitna knän som måste vänja sig med asfalt så är distanser bra att jobba på, tänker jag.
Varmt, soligt o skönt. Självklart var luvtröjan på som vanligt o jag lufsade iväg. Kändes ovant men helt ok. Kom in i ett bekvämt tempo som jag försökte hålla men känner att det är för lätt att öka. Disciplin krävs så bara att sakta ner. Kände också att det där med vätska borde jag prioriterat för jäklar vad varmt det var men men, skam den som ger sig. Värk i knäna pga ovana men ingen känning av löparknä. Bra tips av polarn Wahlman som vanligt :-)
Well, bortsett från att jag fick stanna några ggr för att peppa mig själv så gick det förhållandevis bra. Enligt runkeeper så blev det 16,7 km på tiden 1.45 vilket betyder att jag håller mig i närheten av 2 h på en halvmara. Är nöjd med det men ska såklart träna för att göra bättre ifrån mig än halvmaran i Marrakech som slutade på 2.01.
En lustig detalj som händer varje gång jag springer är att höger skosnöre går upp. Varje gång och bara höger. Knyter alltid höger sko först, gammalt boxar-tics, men har provat att knyta först höger, sen vänster och höger igen men det blir ingen skillnad. Skumt som tusan.
Apropå peppning. Märker ju ibland att jag bara ger upp o har mina mantran som mumlas då. En är Det går bra det här men jag är inte framme än. En annan är: Ska du ge upp? Ringa mamma? Gråta? Eller ska du resa dig upp o visa vem du är? Fånigt eller ej, mina mantran funkar för mig. Tänker också mycket på min idol Scott Jurek och även min polare Jonny som sprang halvmaran i Marrakech med bruten stortå. Bara att kämpa på :-)
Behöver en Dagens låt och det får bli den här: http://youtu.be/Iv7Ac_E9Tmo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar