söndag 1 april 2012

Jahaja, när man helt fridfullt sitter och äter frukost så råkar jag bita sönder en tand... Nått korn eller frö i brödet som var boven i dramat. Perkele säger jag, tur det finns painkillers. Jaja, får ta en sväng till tandis när jag är tillbaks. 1april är alltid kul. Skickade ett 1april-mess till min son som iskallt svarar, Du lurar inte en lurare;-) Minns att förra året skrämde han mig rejält på 1april. Blev helt galen innan jag kom på vilken dag det var:-)
Gick en timmes promenad efter lunchen. Det var soligt o lagom varmt så jag tänkte att en enkel fleece räcker. Efter en kvart börjar det blåsa, värre o värre. När jag är som längst bort från baracken så börjar det hagla utav helvete o blåsa, kallt som tusan. Haglandet slutar o snö börjar vräka ner som om det vore armageddon och blåsa om möjligt ännu värre. Såg ut som en isbjörn när jag kom tillbaka o en kvart senare så är det önskeväder...
Har dessutom kikat på en dokumentär från 2005. En av polarna här är med i den och även en tidigare kollega. Filmen heter Gutta på broen og handlar om 5 killar från Lettland som börjar jobba på en firma här i Norge. Det visar sig vara ett slavkontrakt för de får bara 55:- i timmen. 12 timmar on dan, 7 dagar i veckan. Inget natttillägg, ingen övertid, inga semesterpengar och ständigt utsatta för hot... De visade en tim-lista, 328 timmar i månaden jobbade de för skitpengar... Vet ej hur man får tag på dokumentären tyvärr men den må ses. Länk till filmbolaget har jag, http://www.bivrostfilm.no/, kika under Dokumentarfilm så kan ni läsa mer. Skrämmande och för bara 7 år sedan... Om nån är intresserad så kanske jag kan ordna en kopia för den bör ses som sagt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar