onsdag 1 januari 2014

Gott nytt....

Well, så var det 2014. Ett nytt år med allt vad det innebär. Nyårslöften, projekt, evenemang, träning och resor kanske? Ville i varje fall avsluta 2013 med stil så jag gjorde en variant av ett Redneck-Run. Startade hemifrån, ombytt o klar, sprang mot Vingåker tills jag tyckte jag hörde en banjo i fjärran och då vände jag och sprang hem. Kom till Håkanstorp vilket är 11km enkel väg så totalt 22 km. Glömde kolla tiden men det kändes bra. Halvmaraton i Marrakech går ju av stapeln den 26 Januari så det här var bra träning. Apropå träning så har jag nog varit på gymmet eller på nån löprunda praktiskt tagit varje dag i ledigheten. Nödvändigt och skönt.
Även projektbilen har fått sin beskärda del av uppmärksamhet. Har kontrollmätt, testat och dubbelkollat att allt lirar med bakaxeln, stagen och kardanröret. I och med den bakaxel och hjulupphängning jag har så är det viktigt att allt blir rätt. Just inga bilder att visa på när man lyfter bakaxeln för att se att det lirar, inte knirkar eller bryter nånstans. Tar mycket tid i anspråk men det lönar sig alltid att vara noggrann. Däremot visade det sig att själva kardanstången var både lite för lång och för grov. Den gick inte ens in i kardanröret och tror inte det räcker med att slipa ner den. Kommer lämna den till en mekanisk verkstad så får de tillverka en ny åt mig.
Ett dylikt projekt som denna bil så känns det som mesta tiden är fundera, mäta, söka info, fråga och fundera ytterligare lite till. Jag ändrar mig, velar, grubblar, testar, bestämmer mig och ändrar mig igen. Likväl är det rätt skoj. Bollar idéer med vänner, beställer grejer och hoppas allt funkar :-)
Närmast på tur, förutom kardan, så är det bromsarna. Har hittat en huvudbromscylinder trots att jag hade en flång ny som jag tänkte använde och ratade för den var för klumpig. Inriktningen är ju en race-stil och funktion och då är balansen viktig.
Jaja, bilder kommer när jag har nått vettigt att visa upp :-)
Hade tänkt göra en summering av 2013 men blev för dyster. Har fått rätt mycket skit och orkade inte gå igenom det så ska jag vara helt ärlig så är självförtroendet rätt lågt just nu. Vet att det ger sig med tiden men blev jäkla sårad flera ggr förra året.
Hur som helst, våren närmar sig, har ett kul projekt, tak över huvudet och hälsan, peppar peppar...
Hoppas ni alla mår bra och hade ett fint avslut. Hörs snart

5 kommentarer:

  1. Go fotsättning!
    2013 var ett jäkligt slitigt år å kan stoppas ner i lådan tillsammans med alla fredag den 13:e eller nåt, men som man säger (lätt humant omskrivet) - Det är bara att bryta ihop å gå vidare...ett steg i taget.
    Om du börjar höra banjoplink när du är ute å springer så är ett säkert tecken på att du bör streama hem (kulturvänligare alternativ - köpa cd) av Mumford & sons / Babel
    Spelas på hög volym....brukar någon rekommendera =D. Kör på/ Kristina

    SvaraRadera
  2. Fortsättning förstås!!!! =) .....fotsättning är ifs bra om man ska springa fort å långt

    SvaraRadera
  3. Fotsättning var klockrent för en löpar-wannabee som mig, haha. Bra tips för övrigt ( som vanligt ) och god fortsättningen.
    J

    SvaraRadera
  4. Och inte stanna du ens och hälsa.

    SvaraRadera
  5. Ville inte störa en dylik dag.
    J

    SvaraRadera