fredag 28 mars 2014

Lincoln Zephyr...

PysselFredag :-) Är fortfarande velig ang hur bromsrören ska dras så ikväll röck jag ur växellådan till Projektet. Lådan som är en Lincoln-Zephyr från -39 har växelspaken på högersidan, vilket gör att det blir smidigt i en bil som min, där det redan är trångt nog med pedaler. Kolla in lite datum o övrig info om lådan här: http://www.vanpeltsales.com/FH_web/flathead_transID_3speed-options.htm

Well, Fredags-myset bestod i uppfräschning och tiden bara gick... Kolla bilderna:

Trots att rost oftast är fint som tusan, på en inredningsdetalj tex så är det är inget jag vill ha på den här bilen. Bara att skrida till verket alltså. Först skruvade jag bort Aluminiumkåpan av fabrikat Capanna. Även det fabrikatet har en lång historia men är ju för lat för att skriva så det blir en länk till, haha. http://www.wilcap.com/webdoc7.html

Det som inte syns nu är att det första jag gjorde var att tvätta av växellådan med förtunning. Bara att ta på masken och tvätta ordentligt så gammal olja lakas ur ordentligt. Slarvar jag här så märks det direkt när det blir varmt och oljan börjar krypa för då släpper färgen. Vore pinsamt med mitt yrke...


 Stålborste, liten vinkelslip med plana och runda trissor, smala slipstift och Scotchbrite är melodin. Hade väl varit smidigt att blästra den men gjorde så här istället. Tror det blir bra.Ordentlig renblåsning och mer förtunning behövs även om det är blankt o fint.

 Tja, några timmar senare så hängde den i lackbåset med ett par varv Temacoat RM40. En jäkla bra Epoxifärg. Epoxin kritar ju efter en tid som ni säkert känner till så topplacken blir en  högblank Polyuretan. Här kan ni läsa på om Epoxin...
http://www.tikkurila.se/industrifarger/metallytor/metallytor/metallprodukter/high-solids_produkter/temacoat_rm_40.2634.shtml

Lådan ska enligt uppgift vara i skick inuti så det enda jag tänker behövs är att skölja ur den, kanske med lite diesel, för att sedan fylla på med ny växellådsolja. Vill ha den klar när rovan kommer så det bara är att smacka dit den. Badabing badabom liksom ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar