söndag 13 april 2014

Projektpyssel...

Mycket skruva blir det. Började gårdagen med att leta skruv. Ville helst ha tumskruv i mässing med kullrig skalle men den fanns icke att få tag på, i varje fall inte här i stan. Mitt problem var att jag ville ha den nuuu...
Tja, fick till slut tag på en kartong M6 med vanlig skalle så det vara bara att sucka tungt o ta tag i't.
1 timme senare med hjälp av borrmaskin, bandputs och scotchbrite så hade jag slipat skallen kullrig på 50 st skruvar. Karaktärsdanande tycket jag, och aningen tålamodskrävande, haha
Frågan är väl varför? Tja, det är ju en snyggare fason på kullrig skalle och där dessa ska sitta kommer det bli klockrent. Att de dessutom bara är som prydnad gör väl det hela lite galnare...

Före...

 Och efter... De mörknar med tiden men visst är det snyggare med kullrig?

Hjälpte några polare med deras projekt så jag hann inte mycket mer igår men det var skoj det också.

Dagens pyssel blev att montera dit bromscylindrarna bak och även dra handbromswirarna. Inte mycket att visa på bild men det var inte helt självklart. En bult tog i så det var bara att skruva bort bromssköldarna o trixa lite. Snabbt att skriva om men det tog några timmar per sida. 
Well, nu har jag en fungerande handbroms. Cylindrarna på plats så bromsrören bak kan börja monteras :-)

Mer då? Jo apropå löpning. Har ett knä som gör ont som tusan, ibland medans jag springer men alltid efteråt. Ont som bövelen faktiskt :-( en skärande smärta som har bekymrat mig. Hur som, jag dryftade problemet för en av polarna jag hjälpte igår o han frågade: känns det som en kniv skär på utsidan? Jepp, svarade jag. Då är det löparknä, replikerade polarn. Jahaja, tänkte jag, löparknä. Det var då själve f... 
Men, lösningen är enkel. Stretchning, inte springa, och träna annat under tiden. Kolla här : http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6parkn%C3%A4
Nästa lopp jag ställer upp i är 24 April i Sthlm så då är det lugnt. Skönt. Kolla in Salomon Citytrail på nätet. Tar 7 km och skoj blir det :-)

Nått mer? Jo, Douglas har namnsdag idag och cineast som jag är är så tänkte jag direkt på allas vår Douglas Håge. Ni vet, han som bla spelade Lilla Fridolf på 50-talet. Kolla in här: 

Aktiv snubbe det där :-) 

Apropå cineast. Det kan ni kika på här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Cineast

2 kommentarer:

  1. Håller med! Kullrig skalle är snyggast.
    Ett tips ang skruvar,
    http://www.mcmaster.com/#machine-screws/=rirjx8
    Tyvärr svårt att få hem dem om man inte har en kontakt på andra sidan som kan betala och packa om..//Richard

    SvaraRadera
  2. Bra tips. Tackar.
    J

    SvaraRadera