tisdag 1 april 2014

Men det var ju själve f....

Oplanerat träningspass igår så idag blev det Projektpyssel. För några veckor sedan svarvade jag till 3 ringar i vanligt svartstål för att tillverka en gaspedalsprototyp. Tanken är att den ska göras i rostfritt men ville kolla först att allt lirade som jag tänkt mig och det gjorde det. Hur som helst, när det var klart så bad jag en firma svarva till likadana ringar i rostfritt, vilket jag fick levererat till mig snart nog. Well, 3st. 5mm hål borrades i de 2 smala ringarna, försänktes och spändes upp i skruvstycket. Fram med en M6-gängtapp och lite smörjolja. Första hålet gick fint, andra likaså men när det tredje hålet skulle gängas så small gängtappen av. Bövelen svor jag för mig själv och sedan spårade det ur fullständigt. Kolla här :

4 gängtappar och bara 3 hål klara. Fattar inte vad jag gör för fel. Nått trix jag borde känna till eller är det ett vanligt handhavande fel beroende på bristande intelligens? Sov jag på tekniklektionerna eller är det helt enkelt så att jag inte gillar rostfritt och rostfritt inte gillar mig...? Well, livnär man sig på blästring så kanske rostfritt är kasst men det är ju såå snyggt...

Ser ni den retliga stumpen som sitter kvar...

Jaja, bara att köpa några till men hur många kommer det att gå åt innan resterande 3 hål är gängade...? Om någon har en gissning, och gissar rätt så kan vederbörande vinna en mosbricka på Kanutta Pölsebod som ligger på
Rådhusvägen
4270 Åkrehamn
Norge    
Obs. Resan ingår ej...

Har hört att det är ett triveligt ställe som alltid byr på ett smil :-)
Well, fördelen med att vara kass på att gänga är att jag är rätt vass på att få ut trasiga gängtapps-rester...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar