tisdag 22 april 2014

Tjaa...

Vad mer? Har faktiskt inte besökt någon annan by eller stad pga vädret. Så trist men glad att ni här hemma har haft önskeväder. Bitter? Nejdå;-) 
Jag har ätit gott. Gått långa promenader. Inne i Pisa och långt utmed floden. Hittat små mysiga caféer o restauranger. Provsmakat. Kikat på nattlivet. Mycket folk men helt lugnt. Folk verkar bara hänga lite överallt och bara trivts. Otroligt skön stämning. 
En restaurang jag hittade, La Grotta heter den, verkade bra så där satte jag mig. Såg att kocken rekommenderade en 3-rätters för 25 Euro så den beställde jag utan att egentligen veta nått om det. Förrätten var ett pocherat ägg och en halv rostad brödbit + lite sås. Gott. Varmrätten var en liten tallrik pasta med troligtvis nån pesto och små köttbitar i. Gott det också. Själva huvudrätten var 2 grillade köttbitar av lamm stora som fiskpinnar. Till det serverades nått grönt... Allting var väääldigt gott men mätt, det blev jag inte, haha. Tur de har god kaffe latte i Pisa :-) 
Dagen därpå ville jag prova en pizza. Jag menar, det är väl inte bara i Sverige vi har goda pizzor eller? Sagt o gjort. Hittade ett ställe som såg bra ut, gick in o beställde en men när jag satt o väntade såg jag att pizzerians logga var en figur som blottade sig så blev jag lite skeptisk. Wth tänkte jag...?
Men, ingen anledning till oro. Pizzan var såklart svingod. Aningen liten så en Foccacia med lokalproducerad korv på beställdes raskt in. Gott så gott. 
Om ni får för er att åka till Pisa så besök dessa tre ställen:
Restaurang La Grotta. Aningen dyr men jäkla gott.
Besök även Trattoria da Cucciolo. Den var i världsklass. Så jäkla god mat och där blev jag mätt.
På själva huvudgatan rakt ner från station så ligger ett cafe som heter Little star. När det gäller kaffe, smörgåsar eller någon enkel maträtt så är den klockren. Var där flera ggr för enbart fika eller lunch och var lika nöjd varje gång. 
Sista dan så snubblade jag förbi Keith Harings Art Shop Cafe. Utanför på en stor vägg så har han målat en fantastisk mural-målning som tog andan ur mig. Googlar ni på han så hittar ni raskt målningen. Caféet som även var som ett galleri var ett kalasställe. 
Trust the fat Guy.
En rolig grej hände på flygplatsen i Pisa. Jag kom i samspråk med ingen mindre än allas våran Ernst. Ernst Kirchsteiger. Vi pratade lite om bristen på aircondition på flygplatsen. Han berättade om att han hade varit i Ghana och jobbat lite o jag berättade om min senaste resa till Marrakech. Karln är ju faktiskt trevlig som tusan så det var skoj. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar