måndag 7 oktober 2013

Projektdags...

Nu, har jag äntligen börjat med bilen igen. Har ju haft fullt sjå med Motorkulturdagen, Pixlar av stål, Turkiet och massa annat så den har hamnat lite i skymundan men nu är det dags. Min gode vän Bernth monterade ihop min bakaxel åt mig medans jag var i Turkiet och slöade. Vet att han hade en jobbig vecka men han tog sig ändå tid att dona med den. Han är lite av ett tekniskt geni likväl som noggrann så jag betvivlar inte ett ögonblick på att den är mästerligt ihopmonterad. Thanx man. Polarn Johan donar med lite ditt o datt och hade tid o möjlighet att pressa i lagerbanor i de främre bromstrummorna. Like ypperligt gjort medans jag, tja, slöade i Turkiet :-)  Har sagt det förr och det tåls att sägas igen: Jag vore ingenting utan mina vänner.

Drägla på den här: Läckrare bakaxel får man leta efter. Låter kanske mysko men man blir fan glad av den :-)


Har börjat plocka ihop bromsarna bak så direkt bladfjäderpaketet är grundat så ska axeln o trummorna på. Kanske hinner i veckan. Blästrade alla blad till ovannämnda paket idag. Kör man de med stålkulor så blir det en shotpening av de vilket gör att de återfår en hel del av sin forna spänst. Kika här: http://en.wikipedia.org/wiki/Shot_peening    Mycket att läsa men jäkla användbart.

Va tusan, en bild till tycker jag behövs :-)
Här ser man dessutom bromssköldarna lite nonchalant sådär....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar