lördag 19 juli 2014

Projektpyssel, plattjärnsromantik och lite till...

Blev sent som tusan igår. Hade tänkt träna men timmarna i verkstan tenderar att bara rinna undan. Skönt men behövde träna så tanken var att ta ett pass i morse men icke. Tog mig nån timmes sovmorgon innan verkstadens dragningskraft blev för stor. Tränar senare blev planen.
På programmet stod några klamrar till mina bladfjädrar fram på projektet. Den bakre är tvärställd så där tror jag det inte är lika viktigt då de främre även knäcker extra som panhardstag. Behövs för att hålla framaxeln i sidled men det sköts alltså av bladfjäderpaketen fram men de behöver alltså klamras ihop...
Så, material köptes in, plattjärn alltså ;-) och planer smiddes. Och gjordes om både en, två och tre gånger, kanske såhär men nej. Så gick det i ett par timmar innan de var klara, tror jag haha... Kolla bilderna :

Aah, plattjärnsromantik som min polare Stellan skulle ha sagt :-)
Småbitarna i bilden kapade jag till först och ångrade mig.

 Dessa vinklar ratades också när jag hade kapat färdigt de...

 Smidde till de här och när de ( 6 St ) var klara kom jag på hur de 
borde se ut och dessa var alltså för korta. Faaan...

 Ett dussin förlängningsbitar kapades till, fasades ordentligt 
och svetsades med ordentlig genombränning fast på klamrarna.

 Kollar så de passar, slipar o filar lite för optimal passform :-)

 Första hålet borrat. Pyssligt att mäta ut men det blev skapligt. 
Några hål fick svetsas igen o borras om men dylikt vänjer man sig med haha.

 När jag hade tillverkat 6 st, 3 på varje paket alltså, så kom jag på att det behövdes 2 till...
Alla slipades till individuellt och det blev skapligt faktiskt.

Iom att höjden är olika så skiljer sig vinkeln på de alltså lutningen fram till hålet. Bara därför så tänkte jag dessutom använda en M8 längst upp, M7 som nr 2, sen M6 och slutligen en M5 bult längst fram som klämmer ihop de, eller motsvarande i tum men det visar sig. 
Hela bladfjäderpaketet ska tas isär sen och ett lager med grafitfett ska appliceras mellan bladen innan slutmontering. Klamrarna, och även flera andra fästen jag tillverkat ska blästras med stålkulor för att sedan Parkerizeras innan de skruvas på plats. Långt tills dess men ändå :-)

Mer då? Jo, min polare Hasse har ju byggt ett radiomuseum som kommer vara öppet en gång i månaden till att börja med. 
Lokaltidningen var där och gjorde ett reportage som ni kan kika på här: http://kkuriren.se/nyheter/vingaker/1.2501496  Kul som tusan och mycket väl värt ett besök. Blir så glad av hängivenhet oavsett vad det är. När folk går igång fullständigt på "sin" grej. Stenkakor, motorer, kaniner, gosedjur, steampunk, betongmöbler eller vad som helst. Masa er ut till Hasse o låt han spela nått för er och berätta om sin samling. Jag har ju såklart hört det till leda men jag tänkte på er andra alltså, haha. Skämt åsido, åk o glo, lyssna o bli hänförd. Trust the fat guy ;-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar