måndag 20 januari 2014

Projektpyssel...

Tja, det fick bli en vilodag idag vilket innebär att gymmet får vänta och verkstan får sitt istället. Min polare Johan o jag donade till en ny kardanaxel igår pga att den jag hade var dels för lång, dels för tjock och det funkar inte, när den ska in i ett kardanrör... Resultatet blev strålande o bilder kommer när den är monterad. Tänkte även klafsa dit lite grundfärg så den håller sig i skick.
Beställde ett par huvudbromscylindrar för två veckor sedan men det kom bara en. Trist men bara att vänta. Meningen är att det ska bli ett 2-krets bromssystem och då är det lurt med 2 st huvudbromscylindrar så att den ena sköter bromsarna bak och den andra bromsarna fram. Enkelt och bra. Hade väl gått att hitta ett par lämpliga begagnade men jag valde flång nya från Wilwood. Tycker nog att allt med bromsarna får kosta lite extra.När jag får den andra, om 2 veckor förhoppningsvis så kommer det lite bilder på hur de blir monterade.
Mer då...? Jo, för ett par månader sedan hittade jag en jäkla tuff handbroms som satt i en Rod byggd i US of A. Med ljus o lykta sökte jag efter vem som tillverkat den och var nästan på väg att ge upp trots att dylikt inte ligger för mig. Drog mig till minnes att jag hade sett något snarlikt som min gode vän Fredrik i Strängnäs och hanses polare Martin tillverkade så kontakt togs direkt av en otålig undertecknad. Mycket riktigt, de hade några ämnen på lager och jag kände väl ett tag att jag möjligtvis var lite tjatig men med tålamod kommer lyckan så för få dagar sedan ringde polarn Fredde o sa, nu du lilla gubben kommer du bli glad :-) och det blev jag. Fick hem den i Fredags så ett fäste har tillverkats ikväll så jag kunde skruva fast den på stört. Kolla in bilderna...


Svenskt hantverk. Själva handtaget kan poleras om så önskas men jag funderar
på om det ska tillverkas i samma mörka träslag som golvet ska göras i...
Bakelit hade varit snyggt men vill följa en linje.

 Fästet ditskruvat på golvet. Spaken hamnar alltså mellan stolarna.
Vill ju inte ha en massa grejer i vägen på golvet i bilen, inte mer än nödvändigt 
så det här blir bra.

 Enda nackdelen är att det blir väldans pyssligt att få till vajer-dragningen.
Har nån ide med ett länkage som kan bli lite 
steampunk-inspirerat.

 Märkligt att man kan bli så glad över en handbroms-spak. Jag tjatade ju som tusan på
polarn men den är ju såå ball. De har så de kan montera ihop ett par till ifall någon är intresserad?
Bara att höra av sig så ska jag med glädje vidarebefodra kontaktuppgifterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar