måndag 27 januari 2014

Sendrag...

Jacuzzin igår var klockren. Tror jag slappade en timme i det heta vattnet. Skönt. Låg och reflekterade en stund över skillnaden mellan Sf-maraton och den här tävlingen. I San Francisco så var det poliser och den lokala Harley-klubben som var funktionärer/vakter, här var det poliser och militärer. Festen runt sträckan i Sf var medioker jämfört med här. Vilt tjoande efter hela banan, massor med glada barn som stack ut händerna som man skulle klappa när man sprang förbi. Kul som tusan :-)
Gick ut en sväng för att kolla in omgivningarna efter badet. Torget, La place, som ligger i anslutning till Medinan råder det full kommers på. Helt galet. Ormtjusare, folk med apor och stora fåglar om man vill bli fotad med de. Nasare som pressar apelsinjuice på löpande band och andra som säljer nötter eller godis. Vilt är ordet. Blir ju oftast lämnad ifred så jag misstänker att jag ser bister ut, eller som hotellpersonalen uttryckte det: you look like a gangster, you will have no problem here... Haha, galet
Små restauranger och caféer överallt. Tog mig en matbit på Restaurant Café de Paris igår. Gott som tusan. Well, sov som en nyfödd för att sedan vakna med sendrag i ljumsken och kramp i vaderna. Haha, det är priset för att hålla på så här :-)
Efter dagens frukost bar det av upp i bergen. Lejde en guide i Berber-byn Siti Fadma som tog mig upp på 2000 meters höjd i Atlasbergen. Det kändes i benen men jäklar så skönt det var. Oslagbar natur. Bilder på det kommer. Värt att vänta på. Ett par timmars trekking senare så var jag tillbaka i byn för en god lunch. Solen värmde, sval luft, lugnt o skönt. Restaurangen låg precis bredvid en liten bäck, katter överallt, ett par höns sprätte omkring. Är det ens lagligt att må så förträffligt?
På vägen tillbaka till Marrakech stannade jag till för att kolla på tillverkning av Argan-olja. Det var ett pyssel att få fram några droppar olja kan jag lova vilket gör oljan dyr. God, men dyr. Jaja, väl framme i Marrakech gick jag en sväng och fotade lite. Blir ju inge bra att lägga ut bilder med "paddan" så de kommer när jag är tillbaka i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar