lördag 12 maj 2012

Meseta

Hallo. Tja, 27 km och 38000 steg. Börjar kännas lite tjatigt och nu är det stora platta områden man går igenom, mesetas. Det går att se flera mil åt varje håll men fortfarande skönt att gå. Varmt som tusan inatt så sömnen blev kass, dessutom hade de en kyrka, som alla andra byar, men ett elektroniskt klockspel utan nått system i så rätt som det var så började " klockorna " ringa genom spräckta högtalare hela natten...Men, strax innan 6 i morse drog jag, hade packat allt o ville bara iväg. Gillar att gå tidigt på morgonen som ni kanske förstår ;-) Hade med mig en smörgås och vatten. Funkar fint. Känner av benet fortfarande men är försiktig och tänker på hur jag går. Kom ifatt den blinde skotten jag nämnde igår. Han hade sovit ute inatt igen. Vi slog följe några timmar o pratade massor. Om barn, livet, spruckna förhållanden. Han hade bott i Australien länge men flyttat till London där hans föräldrar bor som han tar hand om. Han hade en fin inställning till livet och fick han leva om det skulle han göra samma saker igen. Han pratade sig varm om sina barn och jag berättade om min son. Tydligen så ser han tex om han håller mobilen 1 cm från ögat men solen försämrar synen och på kvällen ser han inte ett smack och jäklar vad kul vi hade när vi gick. Rätt ofta gick han vilse, ibland flera km sa han. Det gick åt en massa tid i onödan tyckte han...  Hamnade till slut i en by som heter Castrojeriz, 1000 innevånare, 810 meter över havet. Funderar mycke på hur långt jag skulle kunna gå på en dag. Jag menar, nu har jag duschat, slappat lite, ska strax äta lunch. Kan jag gå 20 km till? Bara för att testa...? Ska prova vilken dag som helst. Det är otroligt många ruiner man passerar. Jäkla häftigt. Vill påstå att det finns något för alla här på Caminon.I Burgos förresten stötte jag på ett amerikanskt par som jag träffade för en vecka sen i Viana. Hon hade så fruktansvärt ont i hälen så de var tvungna att avbryta. Det var kul att se de igen för jag hade tänkt på de och undrat hur det var med de. Trist att behöva avbryta men vi bytte mailadresser för de var kjempe-koseliga. Även idag när jag kom till härberget här i Castroejeriz så träffade jag den äldre kvinnan som hade smort mitt onda ben för en tid sedan. Kul.

2 kommentarer:

  1. Veldig kjekt å lese dine opplevelser fra turen! Inspirerende, så må vel før eller senere prøve meg selv?! Håper du får skikk på foten din etterhvert :-) Ha en riktig fin tur videre og ta godt vare på deg selv!

    SK

    SvaraRadera
  2. Kjekt att höra. Tack.
    J

    SvaraRadera