söndag 13 maj 2012

Howling...

Mmmmm hallo. Gick drygt 25 km, 36500 steg på knappt 5,5 timmar idag... Skönast var starten i morse, 1100 meter med 12% stigning, det är jäkla brant, nerför var det 18% lutning men bara 350 meter innan det planade ut. Sånt känns i lårmusklerna kan jag lova... Måste berätta nått kul. Igår, när jag hade sällskap med den blinde mannen från Skottland och strax innan vi kom fram till gårdagens mål så berättade han om en film han hade sett. Den handlar om några som går caminon, han trodde filmen heter The way, jo, och helt plötsligt pekar han och säger: Look over there, you see that hotel? I remember, its in that movie i told you about... Varpå jag säger: Im sorry Russel, thats not a hotel, its a bunch of trees... Ooh, säger han med en obeskrivlig min. Vi skrattade så vi grät:-) Well, nu är jag i Fromista, ca 800 innevånare. På vägen hit hade jag sällskap av en koreansk tjej en bit, pratig som tusan och kul men för snabb, även för mig... Benet är skapligt fortfarande, har slutat med Voltaren och använder ispåsen väldigt begränsat. Skavsår har man hela tiden men de bryr jag mig inte om och tycker att skavsårsplåster förvärrar läkningen. Lite värk i hälarna efter ett tag men det försvinner när man gått några km....Hade tänkt att gå 5 km till idag men då hade jag behövt gå 37km i morgon och det vill jag inte än men spännande tanke som sagt att se hur långt jag kan gå på en dag. Många man träffar nu frågar vad jag ska göra när och om jag kommer fram till Santiago?  En del ska knalla vidare några dagar ut till Finisterre, Världens ände, som stället kallas, men jag funderar på att OM jag kommer till Santiago så ska jag försöka hyra en motorcykel och åka ut dit men vi får se. Trots att jag snart har gått hälften så är jag inte framme än ;-) Mer då?Tja, bortsett från backen i morse så är det fortfarande väldigt platt och så kommer det vara nån dag eller två till, lite tråkigt men vad ska man göra? Svalt i morse, kändes ett tag som oväder på gång men det kom av sig.Det dräller av storkar här förresten. Har fotat massor av bon, nästan i varenda kyrktopp så ser man flera bon med huvuden som sticker upp. Kanske självklart för många men jag blev överraskad i varje fall. Mäktiga fåglar. Djurlivet är ju värt en resa i sig om man är lagd åt det hållet, det kväker, kvittrar, visslar, rasslar och låter överallt. I morse, tidig som vanligt ;-, så hörde jag ylande långt borta. Vilda eller tama hundar, räv kanske, vet ej om de har varg här men det var ett häftigt ljud i varje fall .Har  en Camino-guide med mig, skriven av John Brierley, oumbärlig men det som saknas i den är antal duschar på härbergena. Det står hur många sängar uppdelat på x antal salar men det hade varit bra om antal duschar stod. Det finns härbergen som tar 40 pers och har bara 2 duschar... Kanske jag som är petig men ibland är det skönt att slippa känna stress när man duschar... gäller även toaletter dessutom. Å andra sidan finns det ju oftast alternativ, privata härbergen, Hostal, hotell osv men ibland orkar man inte gå runt o kolla alla ställen innan man tar in nånstans. Finns kanske böcker som det står i och jag är nöjd oavsett. Ay caramba

5 kommentarer:

  1. Starkt Johnny blir lite imponerad av ditt tilltag.Hoppas du njuter av trippen samt att benet är ok..

    SvaraRadera
  2. Tja Johnny det kan du vara säker på varg finns där du är, men dom tycker inte om vandrare hällre får, Storkar är trevligt finns bara i skåne som häckar ha det bra var snäll mot benet
    Bernth

    SvaraRadera
  3. Hallo HK. Kul att du dök upp. Försöker vara försiktig. Kul att gå. Otroligt många upplevelser, känslor, möten och tankar.

    Bernth. Varg? På riktigt? Kul som tusan att höra de yla.
    J

    SvaraRadera
  4. Hej på dig johnny, de va en kontrast.... du va väl den sista jag trodde skulle gå pilgrimsleden.!! Håll ut. Hur långt har du tänkt att gå? Tänk en tanke åt mig på nån bergstopp en tidig morron när de blåser som fan. Kul grej, ha de bra o gå försiktigt. Hälsa vargarna. Sven

    SvaraRadera
  5. Hej Sven Kul att du ramla in. Well, ett infall bara;-) Det ska jag.
    J

    SvaraRadera